Proces verbal din 16.10.2018

PROCES VERBAL AL ŞEDINŢEI EXTRAORDINARE A CONSILIULUI LOCAL AL MUNICIPIULUI IAŞI DIN DATA DE 16.10.2018




Nr. 106517 / 17.10.2018

ANUNȚ

Aducem la cunoștința cetatenilor

PROCESUL VERBAL

AL ȘEDINȚEI EXTRAORDINARE DIN DATA DE 16.10.2018

A CONSILIULUI LOCAL AL MUNICIPIULUI IAȘI

MUNICIPIUL IASI

CONSILIUL LOCAL

PROCES - VERBAL încheiat astazi, 16 octombrie 2018 in cadrul sedintei extraordinare a Consiliului Local al Municipiului Iași

Sunt prezenti urmatorii consilieri:

  • 1. BOCA ADRIAN FLORIN

  • 2.  BOISTEANU PAUL CORNELIU

  • 3.  BOSTAN MANUEL CIPRIAN

  • 4. BOTEZ RADU

  • 5. CIOBOTARU FLORENTIN TRAIAN

  • 6. COTOFAN ALEXANDRU IOAN

  • 7. CRUCIANU TEODOR BOGDAN

  • 8. DORNEAN TUDOR

  • 9. GAVRIL MIHAI LIVIU

  • 10. GABURICI VIOLETA ADRIANA

  • 11. HARABAGIU GABRIEL VASILE

  • 12. IGNAT ETIENNE

  • 13. JUGRIN LUCIAN

  • 14. NEDELCU VLAD NICOLAE

  • 15. PIFTOR DANIEL

  • 16. PINTILEI MIHAIL

  • 17. SANDU VASILE

  • 18. SCRIPCARU CALIN

  • 19. SURDU GABRIEL MIHAI

  • 20. VINTILA IORDAN

Participa la sedinta extraordinara a Consiliului Local al Municipiului Iași: domnul Chirica Mihai -primarul Municipiului Iasi, domnul Harabagiu Vasile Gabriel - viceprimarul Municipiului Iasi, domnul Botez Radu - viceprimarul Municipiului Iasi doamna Denisa Liliana Ionascu - secretarul Municipiului Iasi, directorii si sefii de serviciu din cadrul Primariei Municipiului Iasi, presa locala si alti invitati.

Lucrarile sedintei incep la orele 10,00, sunt conduse de domnul Boisteanu Paul Corneliu si sunt inregistrate audio si video.

Sedinta a fost convocata de Primarul Municipiului Iasi, prin Dispozitia nr. 2190 din data de 12 octombrie 2018, avand urmatoarele proiecte inscrise pe ordinea de zi:

  • 1.    Proiect de hotarare privind aprobarea completarii Planului de calitate a aerului in Municipiul Iasi pentru indicatorul PM10, perioada 2018 - 2022, aprobat prin H.C.L. nr. 292 din 27 iulie 2018 cu detalierea Masurii 1.1. Modernizare parc auto destinat transportului public si 1.11. Promovarea utilizarii transportului public;

  • 2.    Proiect de hotarare privind aprobarea completarii si modificarii Planului de Mobilitate Urbana Durabila pentru Polul de Crestere Iasi (P.M.U.D. Iasi), aprobat prin H.C.L. nr. 226 din 28.02.2017 si modificat prin H.C.L. nr. 401 din 29.09.2017, cu detalierea Masurii 1.2. Prioritatile stabilite -Transportul public integrat, eficient si accesibil; Masurii 2.2.2. Innoirea flotei de vehicule de transport public; Planul de actiune (tabel) Domeniul 4 - Flota - 2.4.1.2.; Anexa 8 - Indicatori de monitorizare indicator 4 - Nr. de autobuze noi;

  • 3.    Proiect de hotarare privind aprobarea proiectului "Programul privind imbunatatirea calitatii aerului si reducerea emisiilor de gaze cu efect de sera, utilizand autovehicule mai putin poluante in transportul public local de persoane", a valorii proiectului si a cheltuielilor legate de proiect;

  • 4.    Proiect de hotarare privind aprobarea Studiului de Oportunitate si a indicatorilor tehnico -economici pentru proiectul "Programul privind imbunatatirea calitatii aerului si reducerea emisiilor de gaze cu efect de sera, utilizand autovehicule mai putin poluante in transportul public local de persoane";

  • 5. Proiect de hotarare privind aprobarea studiului de fezabilitate, a indicatorilor tehnico -economici, a devizului general si a proiectului "Reabilitare / modernizare / extindere, eficientizare retea de iluminat public in Municipiul Iasi", a valorii proiectului si a cheltuielilor legate de proiect;

Se intoneaza imnul de stat al Romaniei.

Doamna lonascu Denisa Liliana - Secretar Municipiul Iași

Buna dimineata doamnelor si domnilor. Bine ati venit la sedinta extraordinara a Consiliului Local la care ati fost convocati prin Dispozitia primarului Municipiului Iasi numarul 2.190 din 12 octombrie 2018. Sedinta se desfasoara legal. Absenteaza motivat urmatorii consilieri locali: Aldea Catalina, Aur Marius Catalin, Boz Petru Eduard, Ghizdovat Vlad, Nedelcu Vlad Nicolae (n.r. - a intarziat), Postolache Andrei, Tautu Iuliana Daniela, Timofciuc Razvan. Domnule presedinte, aveti cuvantul

Domnul consilier local Boisteanu Paul Corneliu - președinte de sedinta

Buna dimineata doamnelor si domnilor. Va rog ca in preambulul sedintei noastre de astazi, pentru ca sunt modificari pe ordinea de zi prezentata si pe care o aveti in mapa, dau cuvantul domnului primar.

Domnul primar Chirica Mihai

Buna dimineata si multumesc foarte mult pentru ca ati raspuns invitatiei de a participa la aceasta sedinta extraordinara. Inainte de a intra in continutul sedintei, conform ordinii de zi, as vrea in primul rand sa va multumesc pentru felul in care v-ati implicat in sarbatorile orasului nostru, in sarbatorile Iasului. Cred ca anul acesta am reusit sa demonstram una dintre cele mai bune modalitati de organizare a acestor sarbatori. Am avut recordul de prezenta la pelerini, a fost, sa spunem, perioada cu cele mai putine incidente medicale din istoria Sarbatorilor orasului de multe zeci de ani inainte. Asta conform statisticilor pe care le-am primit de la spitalele iesene. A fost de asemenea cea mai mare participare la slujba dedicata Sfintei Cuvioase Parascheva de duminica si una dintre cele mai mari prezente publice la spectacolul din seara trecuta. Sigur ca da a fost si un mic incident pe care public trebuie sa il spunem. De cand sunt in administratia publica locala Iasi, din 2002, am strabatut urmatoarele guvernari si presedintii ale Romaniei: guvernare Nastase - presedinte domnule Iliescu, apoi am intrat in guvernare liberala - presedinte Basescu, democrat liberala cu presedinte Basescu, cu prim-ministru Tariceanu si alti primi - ministrii. Am ajuns in presedintia domnului presedinte Iohannis cu guvernare din nou liberala, in USR si PSD, apoi s-a trecut pe guvernare PSD, pe urma s-a reluat din nou guvernare USR. Am facut o trecere in revista care sa ataseze, sa spunem, fiecare partid politic de ceea ce a facut sau nu a facut la un moment dat. Dar niciodata orasul Iasi nu a trecut prin momentul in care a trecut aseara. Niciodata, chiar daca la carma orasului aproape de fiecare data a fost un partid de o alta culoare politica decat cea de la guvernare, nu s-a intamplat ca institutii ale Statului, sub presiune politica, sa boicoteze un eveniment public dedicat iesenilor. Ceea ce s-a intamplat ieri deschide cutia unor, sa spunem, lucruri total ilegale si nepotrivite pentru noi iesenii. Am tras aseara un semnal de alarma foarte puternic. Stim ca institutiile care se ocupa de acest lucru, in cea mai mare parte a lor, sunt institutii militarizate care au depus juramant fata de poporul roman si nu cred ca sunt in masura sa isi incalce acest juramant. Pentru ieseni de aceasta data, avem acordul de organizare a jocului de artificii cu articole pirotehnice eliberat in data de 8.10.2018, este la mine. Inteleg ca putem gasi orice explicatie, dar nu s-a schimbat absolut nimic. Din 2002 de cand sunt eu, din 1995 de cand a aparut legea si pana la data prezentei privind construirea de benzinarii, aparitia de diverse obstacole care sa conduca la o asemenea decizie, a fost o imixtiune politica in decizia unei institutii aflate in slujba statului si a cetatenilor acestei tari. Asta arata cat de mult s-a degradat Partidul Social Democrat prin conducerea sa, nu prin membrii sai, pentru ca nu era nevoie sa faca acest lucru. Va mai spun un lucru pe care l-am auzit tot in cursul noptii de ieri de aceasta data, incercand sa investigam ce s-a intamplat, de sambata se discuta in Casa Patrata posibilitatea interzicerii focului de artificii. Nu a fost ziua primarului Municipiului Iasi, nici onomastica familiei mele, era un moment dedicat cetatenilor municipiului Iasi. Iar pentru lacrimile acelor copii carora, care le reprosau parintilor lor, ca de ce nu se mai dau artificii, pentru asta au stat acei copii pana la ora 11:00 noaptea, va trebui sa continui aceasta lupta pana cand fiecare lichea politica indiferent unde se afla ea, va fi eliminata din decizia publica din Romania. Am facut si un apel public de dimineata privind la strangerea de fonduri, eu voi fi cel care voi dona, ca sa putem sarbatori disparitia din viata publica politica a oricarui neocomunist, a oricarei lichele care impiedica buna desfasurare a vietii in Romania de astazi. Intr-o maniera execrabila au compromis imaginea unei institutii absolut utile romanilor, este vorba despre Jandarmerie, intr-o maniera la fel de penibil incearca sa compromita imaginea unei alte institutii care are eroi permanent printre ei, oameni care mor in diverse actiuni de stingerea incendiilor, participa in mod nemijlocit de fiecare data in situatii de calamitati si alte lucruri care vizeaza salvarea de vieti omenesti si nu este permis sa fie utilizati intr-o asemenea maniera. Pentru toti acesti oameni care isi fac datoria fata de cetateni Romaniei si care nu se simt implicati, ii chem alaturi de mine. Pentru cei care au fost presati sa ia o asemenea decizie si s-au simtit implicati, eu personal imi cer scuze. Am tinut sa precizez acest lucru. Intram in alta etapa a democratiei in Romania, din pacate, pe care trebuie sa ne o asumam cu totii, cu totii cei care suntem responsabilii, care avem copii de crescut in aceasta tara, de educat in aceasta tara, de format personalitati viitoare ale acestei tari intr-un an care pentru noi este deosebit de important ca si valoare, anul Centenarului. Deci sarbatorile au trecut. Va multumesc din nou. Sunt convins ca vom face si foc de artificii. Au lucrat intr-o maniera grobiana pentru ca puteau sa spuna acest lucru de la data la care au eliberat avizul pentru ca, intr-o saptamana gaseam solutii absolut in temeiul legii, ca sa se intampla tot ceea ce asteptau iesenii pe parcursul serii de ieri. In orice caz, nu vreau decat sa le multumesc celor care au guvernat Romania pana acum indiferent ca era in PSD, in PNL, in PD, in PDL ca a fost presedinte Iliescu sau a fost presedinte Basescu sau domnul Iohannis, si sa le fie rusine celor care au facut acest gest fata de ieseni. Ieseni nu vor uita niciodata acest lucru si eu personal ma voi ocupa de aceasta situatie. Multumesc foarte mult. Imi cer mii de scuze ca am fost nevoit sa va dau si aceasta informatie. Dar, trecand peste incidentul de aseara, din nou vreau sa multumesc iesenilor are sau aratat gazde cu adevarat valoroase pentru pelerini. Sa le multumim pelerinilor fara de care Iasiul nu ar fi pe harta Romaniei si a Europei ca cel mai inalt pelerinaj, cel mai mare pelerinaj crestin ortodox. Sa multumim Mitropoliei Moldovei si Bucovinei, principalul nostru partener, si desigur celorlalte institutii care ne-au stat alaturi Jandarmeria Romana, Inspectoratul Bacau, Inspectoratul Iasi, Inspectoratul de Politie Locala, Ambulanta, voluntarii de peste tot de unde au venit ei si desigur sa va multumesc si domniilor voastre atat cei de la masa, cat si cei care sunteti alaturi de noi pentru implicarea pe care ati avut-o pentru sarbatorile Municipiului Iasi. Multumesc foarte mult.

Si acum am sa intru si in tema dispozitiei pe baza careia am convocat sedinta de consiliul local. La punctul numarul 2, este de aprobarea completarii Planului de mobilitate urbana. Avand in vedere faptul ca Planul de mobilitate urban este rezultatul unei dezbateri publice, o sa il retragem de pe ordinea de zi, o sa propun retragerea de pe ordinea de zi, sa treaca prin perioada de dezbatere publica de 30 de zile, dupa care revenim in consiliul local. Mai avem, sau la fiecare punct o sa venim cu amendamentul necesar. Multumesc foarte mult.

Domnul consilier local Boisteanu Paul Corneliu - președinte de sedinta

Mulțumesc. Intrând in lucrările Consiliul Local, va supun la vot ordinea de zi cu retragerea de care a pomenit domnul primar, a punctului 2.

Cine este pentru?

Impotriva?

Abtineri? Va multumesc.

Ordinea de zi a fost aprobata.

Nu se vorbeste la microfon.

Domnul consilier local Boisteanu Paul Corneliu - președinte de sedinta

... tocmai s-a explicat.

Proiect nr. 1

Proiect de hotarare privind aprobarea completării Planului de calitate a aerului in Municipiul Iași pentru indicatorul PM10, perioada 2018 - 2022, aprobat prin H.C.L. nr. 292 din 27 iulie 2018 cu detalierea Masurii 1.1. Modernizare parc auto destinat transportului public si 1.11. Promovarea utilizarii transportului public;

Domnul consilier local Boisteanu Paul Corneliu - presedinte de sedinta

Discutii? Va rog, domnule consilier Bostan.

Domnul consilier local Bostan Manuel Ciprian

Multumesc. Mi se pare interesant cateva explicatii aici, daca e. Certificatele astea de emisie pentru gaze cu efect de sera, ce valoare au? Pe care le are municipiul, pe care le poate tranzactiona. Adica cati bani ne asteptam noi sa obtinem din vanzarea lor pentru bugetul asta? ca am vazut ca sunt parte a constructiei bugetare. Apoi, ma intereseaza daca toate autobuzele alea care sunt cu combustibil alternativ sunt pe CNC sau sunt si cu altceva? Am vazut ca sunt doar prezentate mai multe variante. Si apoi ma intereseaza care sunt traseele alea care vor fi, cel putin ca pilot, cu banda dedicata, ca vorbim chestia asta intr-adevar de vreun an de zile, am vazut ca apare si in proiect, daca este avansata, sa faca niste propuneri pentru trasee care vor avea banda dedicata de autobuz. Multumesc!

Domnul consilier local Boisteanu Paul Corneliu - presedinte de sedinta

Da, multumesc. Daca sunt alte interventii? Daca nu sunt, il rog domnul primar.

Domnul primar Chirica Mihai

Am ajuns deja la proiectul numarul 3, dar e bine ca sa le lamurim de la inceput. Exista o linie de finantare pe care o gestioneaza fondul pentru mediu privind reducerea emisiilor de CO2 in aglomeratiile urbane. Sigur ca da, se marseaza foarte mult pe dezvoltarea transportului public de calatori in aceste aglomeratii urbane si introducerea de mijloacele de transport public alternative fata de cele pe care le utilizam pana in momentul de fata. Linia de finantare sau programul propus pentru finantare este de aproximativ 100 de milioane de euro, iar linia de finantare presupune o cofinantare din partea municipiul Iasi de circa 20%, impartita pe diverse subcapitole ale proiectului. Are cateva elemente de eligibilitate care, printre care nu putem aplica pentru mijloacele de transport in comun pentru care deja am aplicat in momentul de fata. Noi am aplicat pentru autobuze electrice, pentru tramvai, stiti foarte bine am trecut prin Consiliul Local, mai ramasesera doua categorii de mijloace transport urbane, cele hibrid si cele care utilizeaza gaze comprimate cu motoare de tip SNC, sa spunem, destul de intens utilizate in momentul de fata in piata transportului public mai ales la nivel european si in Asia. Pe aceasta categorie am facut o analiza, colegii de la Compania de Transport Public, autobuzele hibrid nu aduc o reducere consistenta a emisiilor de CO2 pentru ca utilizeaza motoare termice de mare capacitate de circa 7 l si care nu sunt, sa spunem, evident reducatoare de emisie de CO2. Avand in vedere ca noi folosim in momentul de fata autobuzele Euro 4, au capacitati de 5 l, 6 l, deci nu ar fi fost un impact foarte mare si am optat pentru a doua optiune, pentru autobuzele de tip SNC. Acestea autobuze, sigur ca da, folosesc gazele comprimate. In proiectul bugetului am introdus si posibilitatea construirii unei statii de comprimare a gazelor la CTP si desigur suntem mai eligibili daca o finantam noi si ne propunem sa finantam noi astfel incat sa crestem, sa spunem, numarul de puncte pentru aceasta aplicatie. Ele vin in contextul in care vor opera impreuna cu celelalte mijloace de transport in comun pe care desigur le detinem si in ideea completarii parcului actual pe traseele actuale, dar si asimilarii localitatilor invecinate Municipiului Iasi, unde se observa foarte clar un aflux destul de mare de masini si as face o scurta paranteza. Blocajul, chiar din ziua in care a fost scoasa Cuvioasa si a inceput pelerinajul, s-a corelat, din pacate, si cu greva transportatorilor judeteni ceea ce a accentuat intr-un mod dezastruos traficul rutier avand in vedere ca acele microbuze ale lor, mici, mari, sunt totusi cateva sute care au evitat patrunderea de vehicule in municipiul Iasi. Inchid paranteza si ma intorc la posibilitatea de a le utiliza si ati si vazut in referatul de specialitate, in interconectare a unitatilor de invatamant la orele de varf pe trasee destinate care sa aduca scolile, colegiile in puncte inter modale utilizand abonament unic pentru a putea decongestiona, sigur ca da. acolo unde cerinta a fluxului de calatorie o va cere de fiecare data. Banda dedicata transportului public este in continuare in atentia noastra si am si spus acest lucru si il repet, am intrat de astazi intr-o penultima faza de modernizare a soselei Nationale, chiar de dimineata au inceput acestei lucrari. Scopul nostru este ca pana la sfarsitul anului sa terminam si modernizarea acelui tronson dupa care reasezam transportul public in totalitate si pe benzi unice, fiind vizate desigur in principal bulevardul Nicolina, Nicolae Iorga si bulevardele de categoria 1, acolo unde spatiu ne permite fara a distruge ceilalti participanti la trafic. Multumesc foarte mult.

(domnul consilier local Nedelcu Vlad Nicolae a intrat in sala de sedinta).

Domnul consilier local Bostan Manuel Ciprian

Nu vorbește la microfon.

Domnul primar Chirica Mihai

... si cu certificatele. Noi nu suntem nici detinatori, nici utilizatori si nici beneficiari din comercializarea certificatelor verzi. Acestea se tranzactioneaza doar de catre Ministerul Mediului si sunt baza formarii acestui fond, fondul pentru mediu prin tranzactionarea certificatelor, iar statul roman este obligat sa le utilizeze cu autoritatile locale in vederea diminuarii emisiilor de dioxid de carbon in atmosfera si reprezinta de fapt baza financiara pentru venituri pentru acest program gestionat prin Ministerul Mediului, in momentul de fata. Pe ordinea de zi sunt o succesiune de proiecte de hotarare care vor sa armonizeze celelalte decizii pe care noi le-am luat pana in momentul de fata privind calitatea aerului, reducerea emisiilor de CO2, Planul de mobilitate urbana si desigur, indicatorii proiectului, astfel incat sa se constate o abordare completa a acestui nou program cu finantare nerambursabila in toate deciziile strategice pe care municipiul Iasi le a luat pana in prezent. Planul de mobilitate urbana detine si am si studiat de dimineata cu colegii nostri de la, o prevedere suplimentara prin care putem achizitiona mijloacele de transport noi de tip microbuz si autobuz. In anexa numarul 6, cred ca este, la planul de actiune, pozitia a cincea, unde sunt introduse aceste posibilitati. Noi am vrut si vrem in continuare sa fim mai catolici decat prevede norma si vom face si dezbaterea publica incat sa nu existe niciun subiect de dezbatere suplimentar fata de ceea ce am prezentat in dezbaterea publica, am aprobat in consiliu local si am inaintat Ministerului Dezvoltarii. Tot pe baza acestui Plan de mobilitate urbana am inaintat documentele si pentru cumpararea de autobuze electrice si tramvaie noi prin programul guvernamental gestionat de catre Ministerul Dezvoltarii la nivelul celor 30 de autoritati locale aplicante, inca nu Constanta, resedinta municipii de, municipii resedinta de judet. Multumesc foarte mult.

Domnul consilier local Boisteanu Paul Corneliu - președinte de sedinta

Multumesc, domnule primar. Va rog domnule consilier Boca.

Domnul consilier local Boca Adrian Florin

Buna dimineata stimati colegi. Voiam sa intreb, este intr-adevar este de bun augur un astfel de proiect, categoric este de votat si este de sustinut un astfel de proiect, in schimb voiam sa intreb daca in cadrul acestui proiect s-a tinut cont si de, eu stiu, necesitatea suplimentarii, ca si dimensiune ma refer. Anumite autobuze, sunt trasee la momentul de fata, dau exemplu, 36, 30 care dimineata au autobuzele arhipline, vorbim cred ca de astea de 12 m. In cadrul acest proiect am vazut ca sunt anumite variante de autobuze cu dimensiuni mai largi. Sunt suficiente numarul lor? Adica nu se poate suplimenta? sa mergem pe o, eu stiu, sa ne gandim la viitor. Avand in vedere ca parcul a fost innoit, avand in vedere biletul asta nou introdus, eu cred ca deja se simte faptul ca am stimulat un pic transportul si ma gandesc sa ne pregatim si pentru eventuala aglomerare. Nu stiu, pun aceasta intrebare. Poate domnul director, cred ca ne poate raspunde mai bine la acest lucru. Multumesc frumos.

Domnul consilier local Boisteanu Paul Corneliu - președinte de sedinta

Mulțumesc, domnule consilier.

Domnul primar Chirica Mihai

Da, ati sesizat foarte bine, in sensul ca se propune redimensionarea parcului si din punct de vedere al capacitatii de transport autobuzelor pe care le solicitam a fi cumparate. De altfel, o sa vedeti in continutul proiectului numarul 4, ca se propun achizitionarea a doua mijloace de transport diferite ca si gabarit, de 12 m, respectiv 18 m, cu 3 usi, respectiv cu 4 usi, cu capacitati care merg de la 100 de locuri pana la 150 de locuri. Acest lucru tocmai pentru a putea acoperi mai bine punctele de maxim in traficul rutier cand aportul, sigur ca da, este cel pe care il vedeti si dumneavoastra in trafic. Dar sa nu uitam faptul ca avem acest pachet de mijloacele de transport, mai sunt cele 44 de autobuze electrice pe care le-am solicitat prin programul anterior enuntat si care si acolo sunt doua categorii de mijloace de transport electrice de capacitate normala, cum ii spunem noi, 100 de locuri si de capacitate redusa pentru a putea actiona mai facil pe zonele de panta, avand in vedere ca discutam despre un autobuz electric cu acumulator, si reinnoirea parcului de tramvaie care are doua componente: o componenta pentru care am aplicat pe Ministerul Dezvoltarii cu 16 unitati noi si pe POR Axa 4.1 care le-am si lansat, le-am si inregistrat in sistemul electronic national, care completeaza lucrarile de infrastructura si acopera exploatarea acestor tronsoane de linie de tramvai si cu unitati noi si acolo sunt tot 16 unitati de transport de tip tramvai. Deci 32 de tramvaie si aproximativ 108 autobuze impartite in autobuze electrice de doua tipuri si autobuze cu gaze comprimate tip SNC la fel de doua tipuri ca si capacitate de transport. Deci vom discuta in total pe circa 200, 224 de unitati de transport autobuz noi cu cele 100 care le avem in momentul de fata. Multumesc foarte mult.

Domnul consilier local Boisteanu Paul Corneliu - președinte de sedinta

Multumesc. Daca sunt alte interventii? Domnul consilier Surdu, va rog.

Domnul consilier local Surdu Gabriel Mihai

Buna ziua. Voiam, domnule primar, sa va intreb daca exista posibilitatea ca noi printr-o hotararea a Consiliului Local sa subventionam achizitia de autovehicule electrice sau hibrid printr-o suma stimulativa in asa fel incat sa crestem numarul acestor masini in parcul detinut atat de persoane fizice, cat si juridice, iar prin asta sa eliminam emisiile care sunt la nivelul municipiului. Multumesc.

Domnul primar Chirica Mihai

Da, e observatie care s-a mai adus in spatiu consiliului local. In momentul de fata, noi avem doua componente privind stimularea utilizarii vehiculului electric. Una dintre ele se refera la utilizarea celor pe care noi dorim sa le cumparam si acolo avem introdusa ca si capitol distinct in achizitionarea de mijloc transport electrice noi, inclusiv realizarea retelei de alimentare si am si trimis informatiile necesare Ministerului Dezvoltarii, unde vrem sa fie statiile de incarcare, ce putere sa aiba si care sa fie numarul lor si am transmis acest lucru. Pe de alta parte, lucram acum pentru un proiect in care vrem sa dezvoltam o retea municipala de alimentare a vehiculului electric. Din statisticile noastre pe care le avem prin inregistrarile de la Directia de Finante, sunt circa 284 de vehicule, sa spunem 300 de vehicule electrice care functioneaza in momentul de fata in municipiul Iasi. Cu siguranta numarul lor ar fi mult mai mare, daca ar exista o retea de alimentare care sa le faca si eficiente. Vom finaliza, sper pana la sfarsitul acestui an, proiectul privind alimentarea cu vehicule electrice. Am luat legatura cu doua institutii puternice care se ocupa, este vorba despre furnizorul de energie electrica de pe regiunea de nord-est care deja are alocata suma de 20 de milioane de euro pentru construirea unor retele de alimentare pentru vehicule electrice pe drumurile de legatura cu municipiul lasi si vor incepe cu legatura Roman - Targu Frumos -Iasi, instalandu-le dintr-o 100 intr-o 100 de km si chiar mai des functie de declivitati si alte lucruri care sunt masurate din vedere tehnic, si cei doi mari producatori de vehiculele din Romania care si-au aratat interesul pentru a dezvolta cateva programe la nivelul municipiilor mari, de constructii a unor retele de alimentare cu energie a vehiculelor electrice. Asteptam si punctul de vedere de la Renault, Dacia Renault, respectiv Ford dupa care incercam sa ne ducem pe cea de-a treia posibilitate prin aplicarea pe fonduri europene. Multumim foarte mult.

Domnul consilier local Boisteanu Paul Corneliu - presedinte de sedinta

Multumesc. Daca sunt alte interventii? nu sunt. Vreau sa se consemneze ca a venit si colegul nostru, domnul consilier Nedelcu, deci va participa la vot. Supun votului dumneavoastra proiectul de hotarare numarul 1.

Cine este pentru?

Impotriva?

Abtineri?

Unanimitate. Proiectul de hotarare a fost adoptat.

Proiect nr. 3

Daca sunt discuții? Va rog, doamnele consilier Bostan.

Domnul consilier local Bostan Manuel Ciprian

Exact cum spuneam mai devreme, proiecte astea sunt legate intre ele, am inteles. Eu doar ce am citit la capitolul 4, la criterii de eligibilitate, scrie ca eligibilitatea este pentru autobuze electrice sau troleibuze. Noi pentru ca retea troleibuze nu mai avem, nu aplicam, am vazut ca apar tramvaiele, dar ele sunt eligibile ca mijloacele de transport? pentru ca apar, repet, cel putin asa scrie, nu stiu daca e o scapare a notei de fundamentare sau asa scrie in ghid. Autobuze sau troleibuze, noi pentru tramvaie suntem eligibili cu ele? Nu?

Domnul primar Chirica Mihai

Nu. Ma iertati, domnule presedinte. Daca se poate. Nu pentru ca nu putem aplica pe fondul pentru mediu pentru un program identic pentru care am mai aplicat si noi am aplicat pe programul initial de Ministerul Dezvoltarii cu cele sase sute de milioane de euro pentru municipii, completarea parcului auto, unde am spus tramvaie si autobuze electrice. Deci nu putem veni aici cu tramvaie si autobuze electrice. De aceea ne-am orientat atentia spre autobuze hibrid, respectiv cele care utilizeaza gazele comprimate de tip SNC. As mai avea o observatie la acest proiect de hotarare, el, de fapt noi aprobam in programul privind imbunatatirea calitatii si as vrea sa dau citire a titlului modificat care initiaza de fapt programul. Acesta este titlul programului la nivel national gestionat de catre Fondul de mediu, noi trebuie sa le individualizam pe municipiul Iasi. Deci titlul acestui proiect este - aprobarea programului privind imbunatatirea calitatii aerului si reducerea emisiilor de gaze cu efect de sera utilizand autovehicule mai putin poluante in transportul public local de persoane, respectiv a proiectului, innoirea parcului prin achizitionarea de mijloacele de transport public noi cu combustibili alternativi si/sau electrice in municipiul Iasi . Am lasat si / sau electrice ca exista posibilitatea, probabil, printr-o modificare a ghidului sa spuna mai aplicati si pentru electrice ca mai avem bani si ca sa nu mai intram o data prin Consiliul Local. Multumesc foarte mult.

Domnul consilier local Boisteanu Paul Corneliu - presedinte de sedinta

Multumesc. Vreau sa imi intreb colegii consilieri - daca ati luat act de amendamentul propus acum la modificarea acestui proiect de hotarare. Daca sunt alte interventii? Daca nu sunt, supun votului dumneavoastra.

Cine este pentru? cu amendamentul propus?

Impotriva?

Abtineri?

Unanimitate. Proiectul de hotarare a fost adoptat

Proiect nr. 4

Proiect de hotarare privind aprobarea Studiului de Oportunitate si a indicatorilor tehnico -economici pentru proiectul ”Programul privind imbunatatirea calitatii aerului si reducerea emisiilor de gaze cu efect de sera, utilizand autovehicule mai putin poluante in transportul public local de persoane";

Domnul consilier local Boisteanu Paul Corneliu - presedinte de sedinta

Domnule primar, aveti interventii pe proiect? Va rog.

Domnul primar Chirica Mihai

Multumesc tare mult. Este de facut o corectie. Noi in materialul original, intre timp l-am corectat, dar s-a printat varianta initiala si trebuie sa ii facem o corectie. La punctul 4.3.9, in materialul pe care il aveti este la pagina 50 sau 51 dupa cum s-a asezat in pagina, unde se discuta despre motor, capacitatea propusa pentru aceste tipuri de motoare nu este intre 2 si 3 l, ci intre 7 si 9 litri. Nu exista SNC intre 2 si 3 l. Deci s-a strecurat o greseala pe care vrem sa o corectam in momentul de fata. Deci cilindrii aia sunt intre 7 si 9 l.

Domnul consilier local Boisteanu Paul Corneliu - presedinte de sedinta

Multumesc pentru precizarile facute, o luam ca pe un amendament. Daca sunt alte interventii? Nu sunt. Atunci propun sa supunem votului.

Cine este pentru? cu amendamentul, sigur cu modificarea propusa. Cine este pentru?

Impotriva?

Abtineri?

Unanimitate. Proiectul de hotarare a fost adoptat.

Proiect nr. 5

Proiect de hotarare privind aprobarea studiului de fezabilitate, a indicatorilor tehnico -economici, a devizului general si a proiectului ”Reabilitare / modernizare / extindere, eficientizare retea de iluminat public in Municipiul Iasi", a valorii proiectului si a cheltuielilor legate de proiect;

Domnul consilier local Boisteanu Paul Corneliu - presedinte de sedinta

Discutii?

Domnul primar Chirica Mihai

Vrea domnul viceprimar sa aduca o completare. Are dreptate.

Domnul consilier local Boisteanu Paul Corneliu - președinte de sedinta

Va rog domnule viceprimar.

Domnul viceprimar Botez Radu

La punctul patru il mai votam o data cu aceeași modificare pe care am avut-o la punctul 3 in ceea ce priveste titlu, programul privind imbunatatirea, dar mai departe cu ceea ce a spus domnul primar la punctul 3.

Domnul consilier local Boisteanu Paul Corneliu - președinte de sedinta

Deci, da reluam votul pentru proiectul de hotarare de pe ordinea de zi, punctul 4 cu modificarea pe care am inregistrat-o si la proiectul anterior. Sunteti de acord?

Cine este pentru?

Impotriva?

Abtineri. Va multumesc.

Proiectul de hotarare a fost adoptat.

Revin la punctul 5 de pe ordinea de zi. Daca sunt discutii? Va rog, domnule consilier.

Domnul consilier local Bostan Manuel Ciprian

Eu aveam o intrebare. Cele 4088 de corpuri de iluminat cu led care sunt propuse prin proiect, cat reprezinta din totalul corpurilor de iluminat la nivelul municipiului si care este urmatoarea etapa? daca este un procent de x, urmatoarea etapa de modernizare in acelasi sens pentru inlocuire cu leduri cand va fi?

Domnul primar Chirica Mihai

Acest program, de fapt el este un program inventat pe parcursul implementarii Axei 3 motivat de faptul ca nu s-au consumat sumele de bani la nivel national pentru reabilitarile termice de cladiri si a fost o decizie inteleapta si sumele ramase in rezerva, care era aproape tot programul, s-au mutat din axa 3.2, din 3.3 in 3.2 sau 3.1 nu conteaza, gasiti in continutul proiectului de hotarare. Au o suma limita de aplicare, pana in limita de 6 milioane de euro. 4.000 si de puncte luminoase reprezinta aproximativ 25% din ansamblul municipiul Iasi, dar ne-am indreptat atentia spre bulevardele cele mai importante acolo unde si desimea punctelor luminoase, dar si consumul efectiv este mare. Avem o lista in anexa la proiectul de hotarare cu cele aproximativ 52 de strazi care fac parte, 50 de strazi care fac parte, din programul propus. Daca vreti va enunt cateva dintre ele sau doriti sa ramana, dar cred ca este de interes pentru municipiul Iasi sa stie. Bulevardul Alexandru Cel Bun, Anastasie Panu, Aurel Vlaicu, Ciurchi, iesirea spre Ungheni, Eternitate, Galata, Bucium strada, soseaua Sararie, strada Sararie, bulevardul Metalurgiei, bulevardul Poitiers, soseaua Stefan cel Mare, soseaua Nationala, Beldiceanu, Cucu, soseaua Bucium, bulevardul C.A. Rosetti, Calea Chisinaului, Canta, Carol, Eminescu, Dacia, Elena Doamna, Grigore Ghica Voda, Agronomie, Independentei, Nicolae Iorga, Sfantul Lazar, Vasile Lupu, Moara de Foc, Nicolina strada si soseaua, Pacurari strada si soseaua, strada Palat, Piata Podu Ros, aleea Mihail Sadoveanu, Silvestru, Socola, Strapungere Silvestru, Tutora, bulevardul Tudor Vladimirescu, Moara de Vant, Piata Virgil Sahleanu, bulevardul Virgil Sahleanu, Metalurgie, respectiv rond Pacurari, soseaua Arcu si pasajul Alexandru cel Bun. Practic toate bulevardele importante si strazile intens circulate din municipiul Iasi. Reducerile sunt evidente din punct de vedere energetic avand in vedere solutia cu led. Se intentioneaza si modernizarea punctelor de aprindere si telegestiune. Este pentru prima data cand introducem acest nou concept in municipiul Iasi privind utilizarea telegestiunii. Valoarea proiectului ati sesizat-o in anexa, de aproximativ 18 milioane de lei fara TVA si cu un constructii montaj de pana intr-un milion de euro, 4 milioane si pentru ca nu sunt mare, nu sunt multe lucrari de efectuat pentru ca utilizam suport existent. Noua ne-a crescut patrimoniul local odata cu preluarea retelei de la EON, cu cele cateva mii de stalpi, retele, aproape 300 de km si vom continua in dezvoltarea acestui proiect sa atragem si alte finantari astfel incat sa putem ajunge pana la 100 de procente. Sunt convins ca rezervele din utilizarea fondurilor europene ne vor da aceasta posibilitate in perioada imediat urmatoare. Multumesc.

Domnul consilier local Boisteanu Paul Corneliu - presedinte de sedinta

Multumesc. Daca sunt alte interventii? As dori sa imi exprim o opinie personala. Apreciez eforturile executivului pentru dezvoltarea transportului care reduce emisiile, care participa la reducerea emisiilor de noxe, precum si la gestionarea fondului public privind iluminarea orasului. Sunt pasi importanti. Ei trebuie priviti ca atare si cred ca intreaga comunitate a orasului priveste cu ochi buni o astfel de initiativa. Daca nu sunt alte interventii, supun votului dumneavoastra.

Cine este pentru?

Impotriva?

Abtineri?

In unanimitate proiectul de hotarare este adoptat.

Va multumesc pentru atentie.

Domnul primar Chirica Mihai

Si eu va mulțumesc, de asemenea.

Domnul consilier local Boisteanu Paul Corneliu - președinte de sedinta

... pentru participare. Sa aveți o zi buna in continuare

PRESEDINTE DE SEDINTA, Consilier Local BOISTEANU PAUL CORNELIU

SECRETAR MUNCIPIUL IASI,

DENISA LILIANA IONASCU

CIC PO 03/F3